Schooljaar 2016 - 2017

Op het Eijkhagen streven we er naar dat elke leerling van iedere laag in aanraking komt met Europese en Internationale Oriëntatie (EIO). Dit kan gebeuren tijdens de vaklessen (doorgaans met digitale ondersteuning), maar zeker ook op fysieke basis door deelname aan excursies, stedenreizen en/of uitwisselingen. 

Aanbod van activiteiten in een internationale context, schooljaar 2016-2017:

 

 

 

 

Onderbouw

Alle brugklassers maken kennis met internationalisering door tijdens lesuitval onder begeleiding te werken aan EIO-opdrachten op weg naar het European Citizenship. Voor de vwo-leerlingen staat er ook nog een excursie naar het Archeologisch Park in Xanten (Duitsland) op het programma, georganiseerd door de sectie Klassieke Talen. Geïnteresseerde leerlingen van de tvwo-afdeling kunnen deelnemen aan de uitvoering van een toneelvoorstelling, die uiteraard in het Engels plaatsvindt. Aanvullend zal The Phileas Fogg Theatre Company een workshop voor alle leerlingen van deze afdeling verzorgen. Verder is voor beide tvwo-klassen een buitenlandse reis c.q. uitwisseling een verplicht onderdeel. In dit kader zal B1k deelnemen aan een 5-daagse uitwisseling met de Joyce Frankland Academy Newport en B1l afreizen naar Canterbury. De samenwerking met het Carolus-Magnus-Gymnasium uit Übach-Palenberg krijgt op deze afdeling een vervolg in de vorm van het gezamenlijk organiseren van een expositie op onze school.

In de tweede klas zullen de scholieren van het vwo en het tvwo de organisatie van de jaarlijks terugkerende Europadag op zich nemen. Ook nu zal het Carolus-Magnus-Gymnasium uit Übach-Palenberg weer haar steentje bijdragen. Het Street Art project in Heerlen - vorig jaar georganiseerd in samenwerking met het Inda-Gymnasium uit Kornelimünster - krijgt dit schooljaar een vervolg voor 2 havo/vwo, dit met hulp van de sectie Duits en studenten van de Fontys Lerarenopleiding Sittard. Voor alle gymnasiasten staat er een excursie naar het Gallo-Romeins Museum i.c.m. met een stadswandeling in Tongeren op de rol, georganiseerd door de sectie Klassieke Talen.

 

 

 

 

 

In het derde leerjaar vinden er diverse uitwisselingen plaats. Voor de leerlingen van 3 vmbo bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een 7-daags VIOS-uitwisselingsproject met het Liceo Bertrand Russell in Rome. Ook voor 3 havo wordt een 6-daagse bilaterale uitwisseling georganiseerd met onze partnerschool Liceo Statale Celio-Roccati in Rovigo (Italië). Alle scholieren van het tvwo nemen deel aan een exchange met Zaragoza, als zijnde een verplicht onderdeel van de bilingual course. Voor de gymnasiasten staat wederom een excursie gepland: deze keer naar het Römisch-Germanisch Museum en de Dom in Keulen, aangevuld met een stadswandeling door deze mooie plaats.

 

 

 

 

 

Bovenbouw

Vanaf het vierde leerjaar hebben alle leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan Xplore als onderdeel van Global Exploration (ontwikkelingswerk) en een weekendtrip naar Parijs (activiteit AC). Leerlingen, die lessen volgen bij beeldende handvaardigheid (4 vmbo) of kunst/bv (bovenbouw havo/(t)vwo), maken dit schooljaar een excursie naar Aken. Verder kunnen alle scholieren, die Duits in hun pakket hebben, het Goethe-Certificaat behalen, dat zeer waardevol kan zijn bij een vervolgstudie (uiteraard ook in Duitsland). De toetsing van de Duitse taal vindt plaats op B1/B2/C1 niveau.

     

 

 

 

 

 

De vmbo-ers van de vierde klas krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan het skikamp in Oostenrijk. De leerlingen van 4 havo wordt een stedenreis aangeboden naar Berlijn (sectie geschiedenis) of Parijs (sectie Frans). Voor diegenen, die Frans in hun pakket hebben, staat er een excursie naar Luik op het programma. Leerlingen van 4 vwo hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan het multilateraal Erasmus+ uitwisselingsproject: "How it is to live,study and work in a foreign EU country" (met short term exchanges in Polen en Finland), een driejarige internationaliseringsactiviteit waar maar liefst 9 scholen uit 7 Europese landen bij betrokken zijn. De leerlingen van deze afdeling, die Franse lessen volgen, nemen eveneens deel aan de excursie naar Luik. Uiteraard heeft de ontwikkeling van de Engelse taal bij 4 tvwo hoge prioriteit. Deze wordt mede gestimuleerd door deelname aan het Model European Parliament (MEP). Verder staat er in het lesprogramma het vakoverstijgend vak Global Perspectives IGCSE, waarbij cross-cultural collaboration via social media een belangrijk item vormt. Bovendien werkt de cluster geschiedenis van 4 tvwo mee aan de invulling van het uitwisselingsproject tussen B1k en de Joyce Frankland Academy uit Newport, dit door het verzorgen van een Engelstalige rondleiding door Maastricht. Alle gymnasiasten in de vierde klas kunnen ook nog eens deelnemen aan de 8-daagse stedentrip naar Rome (Klassieke Talen).

Ook het vijfde leerjaar biedt nog het nodige in een internationale context. De mogelijkheid tot deelname aan het skikamp geldt voor alle leerlingen van 5 havo. Alle scholieren van 5 (t)vwo krijgen de gelegenheid om deel te nemen aan de eerdergenoemde stedenreis naar Berlijn of Parijs.

 

 

 

 

In 5 tvwo wordt voortgeborduurd op de ontwikkeling van de Engelse taal (MEP). Ook de CIE cursus Global Perspectives AS level is helemaal afgestemd op een internationale context. De internationale stage, die op deze afdeling verplicht is, mogen we zeker niet onvermeld laten. Naast de ontwikkeling van de Engelse taal staan ook het vergroten van sociale  en persoonlijke vaardigheden bij deze activiteit buiten de landsgrenzen zeer centraal. Tot slot krijgen onze gymnasiasten van het vijfde leerjaar de mogelijkheid om (samen met 4 gymnasium) in de bus naar Rome te stappen, dit voor de eerdergenoemde stedentrip van 8 dagen.

         

 

 

 

 

Uiteindelijk arriveren we in het zesde leerjaar. Naast het skikamp voor alle leerlingen van deze afdeling biedt m.n. 6 tvwo nog bijzondere projecten op het gebied van de ontwikkeling van de Engelse taal: naast verplichte participatie in IB English A (Language and Literature) kunnen zij optioneel deelnemen aan CIE English Language AS level. Daarmee kan aangetoond worden dat de beheersing van de Engelse taal in de breedte op een heel hoog ERK-niveau ligt.

Als bijzonder aspect willen we nog vermelden dat beide leerlingenraden van het Carolus Magnus Gymnasium uit Übach-Palenberg en het Eijkhagen een samenwerkingsverband hebben en coöpereren op het gebied van diverse maatschappelijke/culturele thema’s. Dit onder supervisie van enkele docenten van beide scholen.

======================

Introductie internationalisering in de brugklassen

Na de herfstvakantie maken onze brugklassen kennis met EIO (Europese en Internationale Oriëntatie), dat een speerpunt is van onze school. Bij lesuitval krijgen zij allen de mogelijkheid om te werken aan een EIO-lessenserie, waarbij Europese vak gerelateerde kennis centraal staat. Dit gebeurt in het OLC onder leiding van het daar aanwezige personeel. De opdrachten worden zowel in het Nederlands alsook in het Engels aangeboden (TTO) en vormen – indien met een voldoende afgerond –  een onderdeel van het Europees Portfolio.  De afspraak geldt dat studeren voor een toets en/of het maken van huiswerk voor de reguliere vakken altijd voorrang heeft. Alle leerlingen zijn via de mail persoonlijk geïnstrueerd over de regelgeving en de doelstellingen van deze internationaliseringsactiviteit. 

Rome oktober 2016

Van 15 tot en met 18 oktober zijn Maxime, Rachelle, Femke en ik naar Rome geweest samen met mevr Kusters en mevr. Jongen. We hadden deze reis gewonnen met de Europadag, waarin we Zweden moesten vertegenwoordigen. Op zaterdag zijn we vertrokken, toen we aangekomen waren hebben we kennisgemaakt met onze gastgezinnen, daarna zijn we met ons zessen (Maxime, Femke, Rachelle, mevr. Kusters, mevr. Jongen en ik) de stad ingegaan, daar zijn we o.a naar de Trevi Fontein en het Pantheon geweest. Op zondag zijn we ook weer naar de stad geweest, deze keer zijn we o.a naar het Colosseum en het Vaticaan geweest. Maandag zijn we het eerste uur mee naar school geweest, en daarna zijn we de stad in gegaan, we zijn zijn dit keer de Sint-Pietersbasiliek in het Vaticaan omhoog gegaan de koepel in. Ook zijn we nog wezen winkelen en naar het Colosseum bij zonsondergang geweest. ’S Avonds zijn we met ons zessen en twee leraren van de school in Rome samen pizza gaan eten in een restaurant. Maandag was het alweer de laatste dag in Rome, ’ S ochtends zijn we nog eens het eerste uur mee naar school geweest. Daarna moesten we afscheid nemen van onze gastgezinnen en vertrokken we weer naar het vliegveld voort onze vlucht terug naar huis.

Lynn

Eindelijk was het dan zover,  op 15 oktober ging ik samen met Lynn, Rachelle, Femke, mevrouw Kusters en mevrouw Jongen naar Rome! We hadden deze prijs gewonnen met het winnen van de Europadag. Toen we in Rome aankwamen ontmoetten we de gastfamilies, ze waren allemaal heel aardig. Daarna gingen we de stad in. We zijn naar de Trevi fontein gegaan, de Spaanse trappen en het Pantheon. Het was heel erg gezellig!  De tweede dag gingen we naar het Colosseum, de Sint-Pietersbasiliek en de Engelenburcht. Vooral de Sint-Pietersbasiliek was heel erg mooi. De derde dag zijn we naar de school gegaan, genaamd: Liceo Bertrand Russell. Daar hebben we heel aardige kinderen ontmoet waarmee we ook veel hebben gekletst. Na het bezoekje aan de school gingen we nog een keer naar de Sint- Pietersbasiliek, om de trappen op te klimmen. Het uitzicht was prachtig. In de avond hebben we pinsa’s (Langwerpige pizza’s) gegeten. De laatste dag hadden we nog een Engelse les, waar werd verteld over het schoolsysteem van Italië. Die dag moesten we helaas weer vertrekken. We hebben nieuwe mensen ontmoet, de Italiaanse cultuur beproefd, veel dingen gezien en vooral heel veel plezier gehad! Kortom: het was een onvergetelijke trip!  

Maxime

Op woensdag 8 juni 2016 was de Europadag voor alle 2 Vwo klassen. De hoofdprijs was een 4-daagse reis naar Rome. Met het land Zweden, dat wij moesten vertegenwoordigen, hebben wij deze prijs gewonnen. Dus op zaterdag 15 oktober stonden wij om 4.00 aan school om naar het vliegveld te rijden. Het was erg vroeg, maar omdat we er zo’n zin in hadden, merkten we er niks van. We hebben vier dagen ontzettend mooi en warm weer gehad. Rome is een hele mooie stad, we hebben dus ook veel dingen gezien. We hebben lekkere pizza’s gegeten, zijn naar het Colosseum geweest, we hebben een wens gedaan bij de Trevi Fontein en ook zijn we naar de Sint Pietersbasiliek geweest. We hebben hier sportief gedaan en meer dan 510 trappen gelopen om boven in de koepel van het fantastische uitzicht te genieten. Onze gastgezinnen waren stuk voor stuk heel aardig en vriendelijk. De reis was een fantastische ervaring, die ik niet had willen missen. Het was ook zeker al het harde werk waard. Toen we na deze dagen terugkwamen in Nederland, was het even wennen aan het weer, het op tijd komen en moesten we weer terugkomen in de realiteit.

Femke 

Uitwisseling 3 vmbo met Liceo Bertrand Russell Rome

Op zondag 5 februari stonden 18 enthousiaste leerlingen van 3 vmbo met hun koffers klaar om samen met Simone van der Sleen en Rik Schrijen af te reizen naar Rome. Na een voorspoedige reis werden onze scholieren individueel ondergebracht bij Romeinse gastgezinnen. Na de eerste nacht bleken de “matches” geslaagd te zijn en waren onze leerlingen al onder de indruk van het overvloedige Italiaanse eten. De eerste dag startte met het volgen van een lesuur en aansluitend een authentiek Italiaans ontbijt in de aula van de school. Met behulp van een overvolle bus bereikten we het historische centrum van Rome alwaar we verschillende kerken bezocht hebben. De dagen daarop stonden uiteraard volledig in het teken van cultuur: de Spaanse Trappen, de Trevifontein, het Pantheon, Forum Romanum, het Colosseum en Vaticaanstad werden uitvoerig bekeken, besproken en bewonderd. Tijdens deze bezichtigingen werd er tevens aan de bijbehorende projectopdrachten gewerkt. Tijd voor vertier en shoppen was er uiteraard ook. Op de grootste winkelstraat “Via del Corso” werden heel wat kilometers afgelegd en zijn de nodige euro’s gespendeerd. De jongens hebben met elkaar nog een potje gevoetbald en waren erg onder de indruk van het fanatisme van de Italianen. De weekafsluiting was  succesvol: een gezamenlijk pizzadiner in Domuspinsa, waar de enige echte Romeinse pizza te verkrijgen is. De leerlingen en begeleiders blikken terug op een onvergetelijke uitwisseling en kijken nu al uit naar het bezoek van de Romeinen in de week van 20 tot 25 maart. Hopelijk krijgen zij net zo’n weer als wij in Rome.

Uitwisseling 3 havo en Rovigo

Mariëlle Duijsens en Susan Schreurs ontvingen in de week voorafgaand aan carnaval Italiaanse studenten en hun begeleiders. Hier volgt hun relaas:

‘In de week voor de carnavalsvakantie was een groep van 23 Italiaanse studentensamen met twee docenten bij onze 3 havo te gast. Op zondag 19 februari zijn de gasten afgehaald op het vliegveld Keulen/Bonn. De drukke week begon op maandag op school met een welkomstwoord van Jos van Eyk. Uiteraard de nodige activiteiten in die week. Zo stonden een bezoek aan Aken, Blegny (steenkoolmijn) en Maastricht op het programma. Verder als afsluiting ook nog een bezoekje aanhet Europese Parlement in Brussel. Bovendien heeft oud-collega Han Rutten verspreid over de week enkele lessen voor de Italiaanse gasten verzorgd. Enige dissonant: één van de Italiaanse studenten is haar portemonnee met haar Italiaanse en Roemeense paspoort in Maastricht kwijtgeraakt. Na een bezoekje aan de Heerlense politie en de Roemeense ambassade in Brussel was dat probleem ook grotendeels weer opgelost. Ze kreeg een nieuw Roemeens paspoort en kon ook met de groep mee terug naar Italië. Afgezien van het typische oer-Hollandse weer een zeer geslaagde uitwisseling.’

Eijkhagen in Parijs 

Onlangs was Charlemagne College Eijkhagen in Parijs. Mevrouw Graus doet verslag met foto's van meneer Smeets: ‘De aankomst in Parijs om 13.00 uur was geheel volgens plan dankzij chauffeur Marcel van de firma Jacobs. Inchecken hotel verliep voorspoedig en reeds om 14.00 uur per metro naar het centrum. Eerste spannende moment: kijken of we een goede groep hebben die in de drukte volgt, zich aan de afspraken houdt en snel genoeg instapt. Gelukkig overziet Huub Smeets het hele perron. En dan volgen vier drukke dagen die te snel voorbij gaan en drie korte nachten die nog sneller voorbij gaan. We blijken heel veel te kunnen op gemiddeld vijf uurtjes slaap. De stappenteller van Huub geeft tussen de elf en vijftien kilometer per dag ….

Voor de leerlingen is alles een avontuur: de bekende topattracties zoals de Arc de Triomphe, Louvre, Opéra, Eiffeltoren, Sacré Coeur etc, de wandeling door de Marais, waar Frans Bemelmans vertelt over het oudste plein de Place des Vosges en het Joodse verleden in de Rue des Rosiers, het zelfstandig shoppen in de hallen, de gemeenschappelijke maaltijden in restaurants of met zijn allen een baguette in het parkje eten, en niet te vergeten Parijs ondergronds, les Catacombes, zeer indrukwekkend!

Wat ons bijgebleven is, is dat we beleefde leerlingen hebben die zich goed gedragen en aandachtig luisteren naar gidsen en daarnaast een hoop lol hebben gemaakt. ’s Avonds in het hotel waren ze dankzij de juiste appteksten van Femke (En de bewaker is een erg boze man – Zachtjes muziek luisteren lukt dit? Met oortjes in? Een soort silent disco ..? – Welterusten allemaal, slaap lekker!) toch aanspreekbaar. Frans citeerde na afloop Hemingway in de groepsapp, vrij vertaald: “Als je het geluk hebt gehad in Parijs te hebben gewoond (lees: te zijn geweest), dan neem je dat de rest van je leven mee, waar je ook gaat, want Parijs is een verplaatsbaar feest.” Leerlingen appten na terugkomst: Bedankt voor de super leuke reis! Super bedankt aan alle begeleiders! Kunnen we niet terug gaan…..? En alweer scheen vier dagen de zon tijdens ons bezoek!’

Zie hier een 25-tal foto's uit Parijs. 

ROMA,  illuc ivi, illud feci (been there, done that) 

Op 7 april verzamelt zich op de parkeerplaats van Kaldeborn een groep van zo’n honderd man: een aantal met, en een aantal zonder koffers. Om 17.05 arriveert Martijn, de chauffeur van Diogenes. Even later vertrekken 33 leerlingen van 4 en 5 gymnasium samen met 3 docenten naar Rome. Nog even zwaaien naar de achterblijvers en de reis is begonnen… De stemming zit er goed in. Aangekomen bij de eerste stop in Duitsland pikken we de tweede buschauffeur, Arjan, op. Arjan heeft een hipster baard, een gek petje en is groot fan van de Piratenpartij. Hij brengt ons naar de volgende stop, waar we avondeten. Rond middernacht rijden we verder. Het is tijd om te gaan slapen, maar helaas zijn busstoelen niet de meest comfortabele plaats hiervoor.

In de ochtend  van 8 april komen we aan in Pisa. De toren staat nog schever dan gedacht. Na een ontbijt bij de Mac (sorry meneer Hazen), wordt Niek lastig gevallen door een armbandjesverkoper. Een ‘nee, dank u’, wordt beantwoord met een dodelijke blik. We gaan weer naar de bus en vervolgen onze reis naar Rome. Rond 15.00 uur arriveren we bij het hotel ‘Dei Mille’. Het is even schrikken als we de hotelkamers zien: er zijn op een aantal kamers wat dingen kapot, de badkamers zijn niet overal even schoon en de douche hangt boven de wc! Daarna bezoeken we twee kerken: de San Clemente en de Quattro Coronati. We wandelen langs de Santa Maria Maggiore en horen dat de Paus in deze kerk is. Terwijl we wachten op de Paus, wordt Niek (ja, ze moeten hem wel hebben), ‘aangevallen’ door een vogel en even later ook nog door een ‘zwedelaar’ (Anne: zwerver en bedelaar), die hem berooft van koekjes. De Paus laat wat lang op zich wachten en dus eten we in de buurt met de hele groep bij ‘La Gallina Bianca’ een waar Italiaans 3 gangen menu: bruschetta, pizza en gelati. Rond 22.30 uur gaan we terug naar het hotel.

De volgende dag (9 april) gaan we na een heerlijk ontbijt naar het Forum Romanum. Het Forum is indrukwekkend! Het is warm vandaag: 25 graden. Gelukkig lopen we daarna naar de koele Palatijn, waar de keizerlijke vertrekken liggen. We lopen verder richting Capitool en vullen onderweg bij een van de vele kraantjes onze flesjes met heerlijk verkoelend Romeins water. De nabijgelegen Santa Maria in Aracoeli is groot en erg indrukwekkend. De beelden zijn echt heel mooi. We gaan verder naar het Colosseum. Dit is een van de dingen waar ik (Anka) me het meest op verheug. Het is ontzettend mooi en leuk om dit meesterlijk bouwwerk in het echt te zien! Vervolgens wandelen we over het Circus Maximus (best teleurstellend) en enkele diehards, onder wie Babet, gaan nog naar de ‘suikertaart’’, ofwel het monument voor Vittorio Emanuele II.

Honderd interessante kerken later en een goede nachtrust in ons hotel verder, is het inmiddels 10 april. Vandaag splitsen we in twee groepen, omdat dat handiger is voor de uitleg die meneer Hazen en mevrouw Mommers geven. We lopen naar de Trevi fontein en ook die is weer prachtig.  Het is hier wel erg druk, maar het lukt ons toch om een muntje over de schouder in de fontein te gooien, zodat we zeker weer naar Rome terug zullen komen J. In de voormiddag gaan we naar het Pantheon. Ook hier is het druk. We zien het graf van de kunstenaar Raphaël. Zelf vond ik het Pantheon van buiten een stuk mooier dan van binnen. Na het bezoek aan het Pantheon lopen we met de hele groep naar het Piazza Navona, waar iedereen een mooi plekje zoekt om te lunchen en onze arme voeten, die inmiddels ruim 60 km hebben afgelegd, wat rust te gunnen. We bezoeken daarna het Mausoleum van Augustus, de Ara Pacis en nog een aantal kerken rond het Piazza del Popolo. De dag is alweer bijna voorbij. Een aantal leerlingen koopt alvast wat souvenirtjes voor zichzelf of voor de ouders en gaat daarna op zoek naar een lekker restaurant. Dat is in Italië natuurlijk niet zo’n grote uitdaging. Na twee uurtjes kan iedereen met een goed gevulde maag vol pizza of pasta beginnen aan een vermoeiende wandeling terug naar het hotel. Na een lekkere warme douche is iedereen blij om naar bed te kunnen gaan en fris aan de volgende dag te beginnen.

Dinsdag 11 april, de dag waarop we naar Pompeï gaan, beginnen we met een haastig en vervroegd ontbijt. Iedereen zet het hotel op stelten om op tijd de spullen ingepakt te krijgen om op tijd bij de bus te zijn. De rit naar Pompeï duurt zo’n 3 uur. Aangekomen in de stad, waar de tijd voor altijd is stilgezet, bezoeken we als eerste het Anfiteatro. Ongeveer 4 uur later hebben we onder andere het grote en kleine theater, heel veel huizen, een bordeel, barretjes, tempels en de overleden Pompeiaanse inwoners gezien.  Wat we in deze dode stad zien, overtreft al onze verwachtingen en iedereen is onder de indruk. We treden in de voetsporen van mensen die, nietsvermoedend, plotseling werden verzwolgen door de uitbarsting van de Vesuvius. We lopen langs de ruïnes die eeuwig zullen voortbestaan en langs de overblijfselen van gebouwen, die ooit het bloeiende centrum van deze verlaten stad vormden.

Vandaag, woensdag 12 april, gaan we naar Vaticaanstad, de kleinste staat ter wereld met slechts 1200 inwoners. Vaticaanstad is dan wel de kleinste staat, maar de metro er naar toe was heel dichtbevolkt. Het plan is om eerst naar de Sint Pieter te gaan en daarna naar de Vaticaanse Musea, maar de Paus steekt daar een stokje voor. De kerk is namelijk tot 14.00 uur gesloten. Natuurlijk maken we wel gebruik van deze ‘once in a lifetime’ kans en luisteren en kijken naar de Paus. Ongeveer de helft van de groep bezoekt daarna de Engelenburcht, de anderen zoeken het vertier in de straatjes in en rond Vaticaanstad. De Engelenburcht is het mausoleum van keizer Hadrianus. Het is een indrukwekkend gebouw en het uitzicht over de stad is adembenemend. In de Vaticaanse Musea is de Sixtijnse kapel toch wel het hoogtepunt. Jammer genoeg mogen we hier geen foto’s maken, maar het beeld zal altijd in onze herinnering blijven. Na de musea zijn we in de rij gaan staan voor het bezichtigen van de St. Pieter. De rij is lang, maar gelukkig gaat het snel. Deze kerk is heel groot en je komt ogen te kort om alle pracht en praal te zien.

De laatste dag bezoekt een aantal ‘die hards’ in hun vrije tijd nog de St. Jan van Lateranen, een van de vier pauselijke basilieken die Rome kent.  Anderen gaan shoppen in de omgeving van Via del Corso. Om half drie stappen we in de bus terug naar huis. We arriveren moe en voldaan de volgende dag (14 april) om 10.00 uur in Heerlen.

Ook namens de begeleidende docenten willen we tot slot iets toevoegen aan dit reisverslag. Zoals jullie hebben kunnen lezen, was het een goed gevulde en gezellige week. Dit was vooral mogelijk door de inzet, het enthousiasme en de humor van deze groep leerlingen. Het was voor ons een voorrecht om een week lang met hen op pad te zijn en onze passie voor ‘’oude stenen’’, leuke restaurantjes en al wat Italië nog meer biedt te laten zien. Cari studenti: grazie mille!

Ciao bella Roma,

Amber, Anka, Anne, Anne-Sophie, Babet, Carolien, Chayenne, Mevr. Curfs, Dewi, Esmee, Harini, Meneer Hazen, Imke, Inez, Jitse, Jody, Karlijn, Kelsey, Lars, Laurence, Laurie, Lieve, Luc, Madelief, Mevr. Mommers, Nathalie, Nicole, Niek, Noëlle, Obbe, Rachèlle, Raf, Sem, Senne, Shao Cheng, Simone.

Zie hier meer foto's.  

Berlijnreis

Docent Chris Wiesen doet verslag van de Berlijnreis:

‘Dit jaar vierde de Berlijnreis het eerste lustrum en we kunnen inmiddels al spreken over een mooie traditie. Er bleken al gezinnen te zijn waar oudere broers en zussen ook al met Eijkhagen naar Berlijn zijn geweest. Uiteraard bevatte het programma de vaste onderdelen, zoals het Joods Museum, Reichstag met koepel, Olympisch Stadion, Stasi-gevangenis Hohenschonhausen en Sachsenhausen. Waarbij toch opgemerkt moet worden dat het succes van een programmaonderdeel voor een groot deel afhangt van de gidsen die je krijgt. Nieuw dit jaar waren Topographie des Terrors (voormalig hoofdkwartier van de Gestapo en SS) en het Deutsches Historisches Museum. 

En in dat laatste museum was een gehele vleugel gewijd aan overblijfselen uit de nationaalsocialistische periode. De leerlingen kijken bijvoorbeeld in deze vitrine naar een model van Albert Speer, dat hij maakte voor Hitler en in de vitrine achter de leerlingen stond het bureau van Hitler zelf. En dat is toch een aparte gewaarwording. 

Helaas waren de weergoden ons dit jaar wat minder gunstig gestemd, maar dat mocht de pret niet drukken. Maar op dag twee al begonnen de leerlingen al te klagen over pijn in de benen en voeten. Dat kwam door het vele lopen. De smartphone-generatie kon het kwieke tempo van de enthousiaste docenten amper aan. Waarschijnlijk hebben ze collectief besloten om als wraak aan onze nachtrust te komen. Want op de laatste nacht moesten Jos (vanden Boorn), Joost (Kohl), Ron (Stevens) en Chris (Wiesen) als leden van de 'Night’s Watch' (voor GoT-liefhebbers) tot diep in de nacht door de gangen patrouilleren. Maar al met al een zeer geslaagde reis en het is toch even het vermelden waard, dat onze leerlingen zelfs van een Nederlandse gids bij Hohenschonhausen een compliment kregen, omdat zij zich zo netjes hebben gedragen. En dat gebeurt zowat elk jaar. We kunnen tevreden zijn over onze leerlingen.’

Zie hier de foto's. 

Europadag

Carolus-Magnus-Gymnasium, Übach-Palenberg, Duitsland

Op dinsdag 9 mei is de officiële Europadag 2017. Onze partnerschool te Übach-Palenberg nodigde ons uit om aan hun jaarlijkse Europadag deel te nemen. Acht leerlingen van Eijkhagen vertegenwoordigden Nederland en België op het Carolus-Magnus-Gymnasium.

Nederland werd vertegenwoordigd door de winnaars van de Europadag van vorig jaar t.w. Maxime, Rachelle, Lynn en Femke van Etv3c, België werd vertegenwoordigd door Sanne, Denise, Eva en Loïs van Ev3a. De sfeer was gemoedelijk en de leerlingen waren enthousiast, zowel de deelnemers als ook de bezoekers. Net als bij de Europa dag op onze school waren er mooie stands met veel lekkere hapjes en er was een grote diversiteit aan informatie voorhanden. De leerlingen hadden zich goed voorbereid en wisten veel te vertellen over de Europese lidstaten. De winnaars van vandaag zullen aanwezig zijn op onze Europadag die volgende maand gehouden wordt. Wij hopen dat onze Europadag van dinsdag 13 juni ook weer een mooie internationale happening wordt en we wensen alle deelnemers van 2 (t)vwo veel succes met hun voorbereidingen.

Zie hier de foto's. 

Freunde ohne Grenzen

Op donderdag 8 juni heeft klas V2a deelgenomen aan een internationaliseringsactiviteit, die in samenwerking met het Inda-Gymnasium uit Kornelimünster en 12 studenten Duits van de Fontys Lerarenopleiding Sittard georganiseerd werd. Na een aantal kennismakingsactiviteiten op school in Kornelimünster verkaste het hele gezelschap met de bus richting het Drielandenpunt in Vaals. Onderweg werd er nog de nodige aandacht besteed aan het oorlogsmonument der Westwall, dat op verschillende plekken langs de weg nog goed waarneembaar was.

Bij het Drielandenpunt hebben de leerlingen in gemengde groepjes gewerkt aan diverse praktische opdrachten, dit onder supervisie van de studenten. Bij deze opdrachten lag het accent niet alleen op kennis over de directe omgeving, maar ook een goede (internationale) samenwerking op sportief vlak vormde een belangrijk element van het gebeuren.

De middag stond geheel in het teken van 'kreatives Schreiben'. Ook hier werd weer in dezelfde gemengde groepjes hard gewerkt aan het schrijven van gedichten over het thema 'vriendschap zonder grenzen'. Dit alles met behulp van een ‘woordzakje’, dat gebruikt werd om zowel Nederlandse alsook Duitse trefwoorden in het kader van het thema te verzamelen c.q. uit te wisselen en vervolgens uit te werken in beide talen. De afsluiting van deze geslaagde dag bestond uit het voordragen van alle gedichten, het uitropen van de winnaars en het maken van een groepsfoto.

Bruisende Europadag

Het zit er weer op, de jaarlijkse Europadag. De dag startte met het openingswoord door rector Jos van Eyk. Daarna werd de Europese hymne op een prachtige, ingetogen wijze ten gehore gebracht door 4 muzikale collega's alvorens de eerste bezoekers zich al aankondigden. Het was het begin van één groot feest! De 25 mooie, kleurrijk ingerichte stands met oog voor detail werden vol passie vertegenwoordigd door de deelnemers van de vier betrokken klassen en onze gasten uit Übach-Palenberg. Niet alleen konden deze leerlingen – na een gedegen voorbereiding in de vaklessen - veel informatie verstrekken over het land dat ze vertegenwoordigden, maar er gebeurde nog veel meer. Er waren mooie brochures, PowerPointpresentaties, tekeningen, vlaggen, schitterende kledij, muziek, fotoshoots in diverse vormen, zelfgecreëerde schilderwerken, een overvloed aan heerlijke gerechtjes en drankjes, etc. Maar.....bovenal héél veel enthousiasme!!

De zorgvuldig samengestelde jury had de taak om de uiteindelijke winnaar aan te wijzen. Geen gemakkelijke opgave daar er zoveel kwaliteit werd geboden tijdens dit feestelijk gebeuren. Het was al gauw duidelijk dat het een nek-aan-nekrace zou worden. Uiteindelijk kwam Kroatië, vertegenwoordigd door Alicia Alawerdjan, Caitlyn Huijnen, Nick Peulen en Thomas Stevelmans uit klas tv2d, als derde uit de bus. De tweede plek was voor Derija Vulic, Sally Majeed, Janne Smeets en Jennifer Jansen uit klas tv2c, die Ierland representeerden. De winnaars kwamen uit voor Hongarije en zitten in klas v2a: Rianne Balter, Kyra Jäger, Lieke van Nijnanten en Lieke Varkevisser. Zij mogen in het najaar 4 dagen naar Engeland!

Een dag Energeticon met klas H2b

Dinsdag 27 Juni stond een van de laatste internationaliseringsprojecten op de planning. Om half 9 stond H2b netjes klaar om  in de bus te stappen, die de groep helemaal naar Alsdorf zou brengen. In Alsdorf aangekomen, bij ENERGETICON, werd de groep vergezeld door een klas Duitse leerlingen van het Carolus-Magnus-Gymnasium uit Übach-Palenberg. Samen zijn de groepen het museum binnen gegaan. Dit museum was ooit een grote mijn en geeft niet alleen de mijnhistorie van Aachen en omstreken weer, maar laat ook veel zien over het energieverbruik van tegenwoordig en naar de toekomst toe. Tijdens het eerste deel van de dag heeft de groep een rondleiding gehad waarin de deelnemers hebben geleerd hoe het werken in een mijn er vroeger aan toe ging. De rondleiding was natuurlijk in het Duits, hetgeen voor onze Nederlandse leerlingen ook best een uitdaging was. Daarna hebben ze door een aantal interactieve spellen meer kunnen leren over verschillende soorten energie opwekking én -verbruik (waarbij de kids vooral zelf veel energie verbruikt hebben op de fietsen). Als laatste zijn de leerlingen nog in gemixte groepjes (2 Duitsers en 2 Nederlanders) aan de slag gegaan met het ontwerpen en maken van een eigen windturbine en hebben ze deze voor de voltallige groep gepresenteerd. Na deze energieke en leerzame dag hebben we onze Duitse medeleerlingen weer uitgezwaaid en zijn meteen daarna weer vele Euregionale ervaringen rijker teruggekeerd naar Landgraaf.

Zie hier alle foto's.