Schooljaar 2015 - 2016

Op het Eijkhagen streven we er naar dat elke leerling van iedere laag in aanraking komt met Europese en Internationale Oriëntatie (EIO). Dit kan gebeuren tijdens de vaklessen (doorgaans met digitale ondersteuning), maar zeker ook op fysieke basis door deelname aan excursies, stedenreizen en/of uitwisselingen.

Aanbod van activiteiten in een internationale context, schooljaar 2015-2016:

Onderbouw

Alle brugklassers maken kennis met internationalisering door tijdens lesuitval onder begeleiding te werken aan EIO-opdrachten op weg naar het European Citizenship. Voor de gymnasiasten staat er ook nog een excursie naar Xanten (Duitsland) op het programma, georganiseerd door de sectie Klassieke Talen. Geïnteresseerde leerlingen van de tvwo-afdeling kunnen deelnemen aan de uitvoering van een toneelvoorstelling, die uiteraard in het Engels plaatsvindt. Bovendien is voor beide tvwo-klassen een buitenlandse reis c.q. uitwisseling een verplicht onderdeel. In dit kader zal B1j naar Canterbury afreizen en B1k deelnemen aan een 5-daagse uitwisseling met de Joyce Frankland Academy Newport.

In de tweede klas zullen de leerlingen van het vwo en het tvwo de organisatie van de jaarlijks terugkerende Europadag op zich nemen. Het Karlsprojekt in Aken - georganiseerd in samenwerking met het Inda-gymnasium in Kornelimünster - krijgt dit schooljaar een vervolg voor 2 vwo, dit met hulp van de sectie Duits. Voor alle gymnasiasten staat er een excursie naar Tongeren op de rol, georganiseerd door de sectie Klassieke Talen.

In het derde leerjaar vinden er diverse uitwisselingen plaats. Voor de leerlingen van 3 vmbo bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een 7-daags VIOS-uitwisselingsproject met het Liceo Bertrand Russell in Rome. Ook voor de leerlingen van 3 havo wordt een 5 à 6-daagse bilaterale uitwisseling georganiseerd met onze partnerschool Santa Maria La Real in Aguilar de Campoo (Spanje). Alle scholieren van het tvwo nemen deel aan een exchange met Spanje/Zwitserland, als zijnde een verplicht onderdeel van de bilingual course. Voor de gymnasiasten staat wederom een excursie naar Tongeren gepland.

Bovenbouw

Vanaf het vierde leerjaar hebben alle leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan Xplore als onderdeel van Global Exploration (ontwikkelingswerk) en een weekendtrip naar London (activiteit AC). Bovendien kunnen de leerlingen, die Duits volgen in de bovenbouw, het Goethe-Certificaat behalen. 

Alle scholieren van 4 vmbo krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan een skikamp in Oostenrijk. De leerlingen van 4 havo wordt een stedenreis aangeboden naar Berlijn (sectie geschiedenis) of Parijs (sectie Frans). Bovendien organiseert de sectie CKV in het kader van haar vak een excursie naar Düsseldorf. Leerlingen van 4 vwo hebben de mogelijkheid om deel te nemen aan een multilateraal Erasmus+ uitwisselingsproject, waar maar liefst negen Europese landen bij betrokken zijn. Daarnaast wordt er voor deze groep een eTwinningproject opgestart met het Liceum Ogólnokształcące Lódz (Polen) onder begeleiding van de sectie Engels.  Uiteraard heeft de ontwikkeling van de Engelse taal bij 4 tvwo hoge prioriteit. Deze wordt mede gestimuleerd door o.a. deelname aan het Model European Parliament (MEP) en een workshop drama. Bovendien staat er in het lesprogramma het vakoverstijgend vak Global Perspectives IGCSE. Alle gymnasiasten nemen in de vierde klas nog eens deel aan een excursie naar Trier (Klassieke Talen).

Ook het vijfde leerjaar biedt nog het nodige in een internationale context. De mogelijkheid tot deelname aan het skikamp geldt ook voor de leerlingen van 5 havo. Naast een excursie naar Düsseldorf voor de volgers van CKV in dezelfde havo 5, bestaat er ook voor alle leerlingen van 5 (t)vwo de mogelijkheid om deel te nemen aan de eerdergenoemde stedenreis naar Berlijn of Parijs. Scholieren, die Duits volgen in 5 (t)vwo, kunnen deelnemen aan de JugendpolitikTag in Aken.

In 5 tvwo wordt voortgeborduurd op de ontwikkeling van de Engelse taal (MEP en workshop drama) en het vakoverstijgend vak Global Perspectives IGCSE. De internationale stage, die op deze afdeling verplicht is, mogen we zeker niet onvermeld laten! Tot slot stappen onze gymnasiasten nog eens samen met de vierdeklassers in de bus naar Trier. Ook maken zij (klas 4 en 5)  een buitenlandse reis naar ROME (een must voor elke gymnasiast), deze vindt plaats in 2016-2017.

Uiteindelijk arriveren we in het zesde leerjaar. Naast het skikamp voor alle leerlingen van deze afdeling biedt m.n. 6 tvwo nog bijzondere projecten op het gebied van de ontwikkeling van de Engelse taal, nl: English Language AS Cambridge level en IB (International Baccalaureate), waarbij leerlingen  het examen op higher level doen en daarmee aantonen dat de beheersing van de Engelse taal ‘near native- ’en in sommige gevallen zelf ‘native speaker’ is.

Als bijzonder aspect kunnen we nog vermelden dat beide leerlingenraden van het Carolus Magnus Gymnasium uit Übach-Palenberg en het Eijkhagen sinds vorig schooljaar een samenwerkingsverband hebben en coöpereren op het gebied van diverse maatschappelijke/culturele thema’s. Dit onder supervisie van enkele docenten van beide scholen.

Jugendpolitik Tag

Gisteren heeft een delegatie van leerlingen en leraren, mevr. Schiffelers en meneer Essers, de Jugendpolitik Tag in de prachtige stad Aken bezocht. Het thema van dit jaar bij de Jugendpolitik Tag was grenzen overwinnen. Hoe kunnen “wij” (de jongeren) de grensregio’s tussen Duitsland en Nederland verbeteren? We zijn s’morgens rond de klok van acht uur bij elkaar gekomen in de hal van school. Toen we compleet waren zijn we naar het station van Landgraaf gelopen. Na een kwartiertje werden we gebeld door medeleerlingen die via  station Eygelshoven zouden opstappen dat de trein een uur vertraagd was. Een uurtje wachten kan toch leuk zijn vooral als je rozijnen, chocolade en anders lekkers meeneemt.

Rond half tien zijn we in de trein gestapt en na een klein halfuurtje kwamen we aan in Aken. Na een bezoekje aan de Starbucks ,waar mensen met chocolademelk hebben geknoeid, blue berry muffins werden gegeten en verschillende soorten koffies werden gedronken zijn we naar het Forum M gelopen waar alles zou plaatsvinden.

Bij binnenkomst in het gebouw werden we via een rode loper door mensen in pakken naar de lift begeleid. Eenmaal boven kregen we een naamkaartje, tasje met onder andere loom elastiekjes, pinda’s, notitieblok, pen en verschillende informatiefolders. Het eerste gedeelte van deze leerzame en bijzondere dag begon in een grote zaal. We kregen een welkomstwoord van de burgemeester van Aken, de gedeputeerde van Provincie Limburg, de voorzitter van Konrad Adenauer Stiftung en een politica van de Duitse CDA. Hierna kregen we een lezing van een bekende professor die les geeft aan studenten van de " Universität Munster".

Na de lezingen kregen we heerlijke hapjes. Curryworst , bitterballen, quiche , luxe toetjes , deluxe fruitsalades en nog veel meer! Iedereen van onze groep kreeg opeens wel erg veel honger…dus het bleef niet bij één bordje. Aangezien Glenn en ik deelnemen aan een speciaal project stonden wij gedurende de pauze aan een special stand waar we hebben uitgelegd hoe onze Aken app werkt, waar je hem kunt downloaden, etc. Onze Duitse vrienden Lukas, Herr Schlagenhoff en Yannick van het Karolus Magnus Gymanisum ,Übach Palenberg, waren er ook weer bij.

Hierna werd onze groep gesplitst en ging iedereen naar zijn/haar vooraf gekozen workshop. Toerisme en geografie, cultuurverschillen, religie, monarchie en politiek , universiteiten en middelbare scholen. Dit  zijn enkele van de vele workshops waaruit men kon kiezen. Glenn en ik hadden voor workshop 3 gekozen (verschillen tussen studies/universiteiten van Nederland en Duitsland).We hebben gediscussieerd , gelachen, nieuwe vrienden gemaakt, nieuwe dingen geleerd, Nederlands en Duits geleerd  en nog veel meer. Na ongeveer drie uur werden onze nieuwe ideeën/oplossing gepresenteerd aan iedereen in de grote zaal. Voor velen van ons was dit erg spannend. Na deze presentaties was de dag afgelopen en zijn we met de trein terug naar Landgraaf gegaan. Rond zeven uur was iedereen weer thuis. Zondag 4 oktober volgt deel twee van dit speciale Duitse politieke project.

Bedankt voor de leuke dag mevr. Schiffelers, meneer Essers, Amber, Maud, Pien, Kyra, Youri, Niels, Imke, Dana, Fabienne, Esther, Daan en Glenn.

Link om app te downloaden: www.mail-cmg.de/aachen.apk

Sam Reneerkens, 5 tvwo

Reis winnaars Europadag naar Sicilië

Op zaterdag 10 oktober vertrokken Dewi Gosenson, Esmee Bellemakers, Nicole Chudy en Simone Merx (allen van klas tv3d), de winnaars van de Europadag van vorig schooljaar, met hun begeleiders Ingrid Ploos van Amstel en Margret Hacking naar Sicilië om hun dik verdiende eerste prijs werkelijkheid te laten worden. 

Op onze partnerschool Danilo Dolci in Priolo werden de dames hartelijk verwelkomd door de gastgezinnen. Samen met deze Italiaanse gezinnen hebben zij van een intensief contact en uitgebreid programma in de buurt van Priolo genoten.

Hieronder volgt een korte impressie van onze deelneemsters:

Simone: De mensen daar zijn allemaal heel open en vriendelijk. Die avond nog gingen we met vrienden uit eten en naar de kermis. Het was een rare, maar super leuke ervaring. Het was alsof je gewoon tussen een groep vrienden werd geduwd. Iedereen was heel aardig en ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt.

Nicole: We kunnen wel iedereen gaan vertellen dat we in het kader van internationalisering een geweldig leerzame reis hebben gehad, wat ook wel waar is, maar ik denk dat ik voor ons allen spreek als ik zeg dat het vooral heel erg leuk en gezellig was! Tuurlijk hebben we veel geleerd en was dit een hele rijke ervaring, maar het was zeker ook een reis die ik voor geen goud had willen missen. Onze gastgezinnen waren stuk voor stuk geweldige lieve en gastvrije mensen en het eiland is gewoon prachtig, we hebben zoveel moois gezien.

Dewi: Maandag zijn we ook allemaal naar school gegaan. De school verliep volgens het Franse schoolsysteem. Dus eigenlijk zit iedereen daar tot 14 jaar nog op een soort van basisschool en hoef je niet van lokaal te wisselen, maar doen de leraren dat!

Esmee: Op de dag van aankomst zijn we ’s avonds op stap geweest. Er was kermis en een heleboel optredens, omdat er een feest was. De volgende dag zijn we naar een archeologisch park geweest waar we een heel oud amfitheater gezien hebben en daarna nog naar Siracusa voor een stadsrondleiding. We hebben een tempel van (Pallas) Athena, die omgebouwd was tot een kerk, en een tempel van Apollo gezien en een fontein voor Artemis/Diana. Ook zijn we naar een natuurreservaat en catacomben in Priolo geweest. Ook al was het communiceren erg lastig vanwege hun niveau van Engels, was het een fantastische reis, ik heb er een heleboel nieuwe vrienden aan overgehouden. En ik ben blij dat ik hem heb mogen maken met deze drie meiden en twee geweldig lieve vrouwen.

 

Introductie internationalisering in alle brugklassen 

Vanaf januari 2016 maken alle brugklassen kennis met EIO (Europese en Internationale Oriëntatie), dat al jaren een speerpunt is van onze school. Bij lesuitval krijgen zij allen de mogelijkheid om te werken aan een EIO- lessenserie, waarbij Europese vak gerelateerde kennis centraal staat. Dit gebeurt in het OLC onder leiding van het daar aanwezige personeel. De opdrachten worden zowel in het Nederlands alsook in het Engels aangeboden (TTO) en vormen – indien met een voldoende afgerond –  een onderdeel van het Europees Portfolio.   Afspraak is dat studeren voor een toets en/of het maken van huiswerk voor de reguliere vakken voorrang heeft. Alle leerlingen zijn via de mail persoonlijk geïnstrueerd over de bedoeling en afspraken van deze internationaliseringsactiviteit.

Uitwisseling met Aguilar de Campoo

Inmiddels lopen ze al weer breed lachend en pratend door de school. De achttien meiden uit 3 havo die onder leiding van Lillian Huibers en Dorien Roemermann op zondag 10 januari naar Aguilar de Campoo in de Spaanse provincie Palencia vertrokken. Dit voor een uitwisseling met de leerlingen van het Santa Maria la Real. Zoals altijd verbleven de leerlingen in gastgezinnen. Op de eerste dag stond er behoorlijk wat op het programma: een rondleiding door de school, een bezoek aan het museum en zelfs een visite aan de burgemeester. Dat was ’s anderendaags terug te vinden in de lokale krant, want het hele gezelschap moest met de burgemeester op de foto. De dagen erna stonden in het teken van sportactiviteiten, een bezoek aan La Olmeda (een opgraving van een Romeinse villa), Palencia en Burgos. Daar is de indrukwekkende kathedraal bezocht, waar men met de bouw al in 1221 is gestart, maar die pas in 1567 klaar was. Op vrijdag werd afscheid genomen van de gastgezinnen, waarna de tocht naar Santander aan de Golf van Biskaje ging. Na een bezoek aan Maritiem Museum was er nog even tijd om te shoppen alvorens de weg naar het vliegveld van Bilbao werd ingeslagen.

VIOS-uitwisseling 3 vmbo

Op zondag 21 februari zijn twintig leerlingen van 3 vmbo onder leiding van Rik Schrijen en Simone van der Sleen in het vliegtuig gestapt richting Italië. De zesdaagse reis vond plaats in het kader van een VIOS-uitwisseling met het Liceo Bertrand Russell. Deze middelbare school ligt in Rome, niet ver van het prachtige oude centrum. Onze scholieren werden individueel ondergebracht bij Romeinse gastgezinnen. Uiteraard bezochten zij de nodige bezienswaardigheden waaronder de Spaanse Trappen, de Trevifontein, het Pantheon, het Colosseum en Vaticaanstad. Daarnaast kregen zij dit jaar de gelegenheid een kijkje te nemen in het Palazzo Koch, waarin de Banca d’Italia gevestigd is. Uniek was het bezoek aan Museo Della Moneta: een kluis onderin het paleis waar de geschiedenis van het monetaire stelsel tentoongesteld wordt. Verder werd er tijdens deze bezichtigingen aan de bijbehorende projectopdrachten gewerkt. Tijd voor vertier was er uiteraard ook: voetballen op het zonovergoten strand na een bezoek aan Ostia Antica, genieten van de beste tiramisu en pizza’s van Rome en kennismaken met minder bekende gebruiken als een broodje ijs en een pizza aardappel.

De leerlingen en begeleiders blikken terug op een onvergetelijke uitwisseling en kijken nu al uit naar het bezoek van de Romeinen in de week van 10 tot 16 april.

Aguilar de Campoo in Landgraaf

Na een bezoek aan Spanje in februari hebben onze 18 leerlingen van 3 havo afgelopen week hun gasten uit Aguilar de Campoo ontvangen. De Spaanse leerlingen arriveerden zondag 3 april in de avonduren. De volgende dag stond een excursie naar Aken op de planning. De dinsdag werd gebruikt voor een bezoek aan het Continium in Kerkrade (met actieve workshops) en de burgemeester van Landgraaf (die zelfs een aardig woordje Spaans sprak). ’s Avonds vond er ook nog een gezamenlijke bowlingactiviteit plaats.

Op woensdag begon de dag weer vroeg. De leerlingen reisden met de trein o.l.v. Lillian Huibers en Dorien Roemermann naar Heerlen om daar een rondleiding over Street Art bij te wonen. Ze waren hier behoorlijk van onder de indruk. In de middaguren waren de leerlingen zelf aan de beurt om te laten zien wat ze konden. Ze kregen een workshop Graffiti met als doel een gezamenlijk product te creëren. Elke leerling kreeg de kans om de verschillende spuittechnieken uit te proberen.

De foto met de Graffiti is van Pascal Moors,  www.noseforphotography.nl  

Op de laatste dag stond een bezoek aan Maastricht op de rol o.l.v. Jenny Sterk en Ingrid Ploos. Deze dag werd afgesloten met een gezamenlijk diner voor alle gastfamilies. De maaltijd was door de leerlingen zelf bereid. Tijdens deze gezellige bijeenkomst gaven onze leerlingen een korte presentatie over hun ervaringen, die zij hadden opgedaan in het Spaanse Aguilar de Campoo eerder dit jaar. De avond was zonder meer een groot succes. Vrijdagochtend zijn onze Spaanse gasten weer naar hun eigen land vertrokken. Om 7.30 uur stonden alle leerlingen paraat om afscheid te nemen van elkaar. Er werd menig traantje weggepinkt.... 

Uitwisseling 3 vmbo met Liceo Bertrand Russell

Deel twee van de uitwisseling met Rome voor 3 vmbo zit er weer op. De leerlingen uit de Italiaanse hoofdstad zijn na een goede vlucht weer thuis na een weekje Landgraaf en omstreken. Het thema “Living in Europe, knowing each other’ is volledig tot zijn recht gekomen. De leerlingen van het Liceo Bertrand Russell hebben naast het verkennen van de Euregio, een bezoek aan Keulen en de steenkoolmijnen in Blegny ook nog diverse lessen gevolgd op onze school. Verder waren ze afgelopen vrijdag actief betrokken bij de WO2-dag (met dank aan de organisatie en de Engels sprekende begeleiding). De gezamenlijke afsluitende Boulder activiteit bij Graviton in Sittard was zonder meer gezellig, mede ook door de aanwezigheid van bijna alle betrokken ouders. Naast het volgen van een intensief programma zijn er afgelopen week (internationale) vriendschappen opgebouwd in een ontspannen sfeer, voor menigeen misschien wel voor het leven! Dit ook getuige het feit dat er menig traantje is weggepinkt bij het afscheid zaterdagochtend. Natuurlijk is een woord van dank op zijn plaats aan alle collega’s, die de nodige inspanningen geleverd hebben om deze uitwisseling tot een succes te maken!


 

H2b, H2c en H2d op bezoek bij het Carolus-Magnus-Gymnasium in Übach-Palenberg

Op maandag 9 mei stonden om 7.30u al twee bussen klaar om onze 2 havo-klassen en hun mentoren (Dorien Roemermann, Ed Kroonen en Dave Kölgen) naar het Carolus-Magnus-Gymnasium in Übach-Palenberg te brengen. Onze partnerschool had de viering van deze jaarlijkse Europadag (oftewel het feest van vrede en eenheid in Europa) zeer uitgebreid op het programma staan. Samen met onze leerlingen werd er aandacht geschonken aan het thema: „Ankommen in Europa“ - „Integration von Flüchtlingen - Herausforderungen meistern, Chancen nutzen“. Het was niet verwonderlijk dat het vluchtelingenprobleem centraal stond op deze dag, daar het Carolus-Magnus-Gymnasium sinds het begin van dit schooljaar maar liefst 35 leerlingen erbij heeft gekregen (en dit aantal groeit nog steeds), afkomstig uit diverse oorlogsgebieden in het Midden-Oosten en Afrika. Het is bewonderenswaardig om te zien hoe de Duitse school deze kinderen een betere toekomst probeert te geven met gebruikmaking van de zeer beperkte middelen, die ze ter beschikking heeft. Na een officiële introductie werd het tweede deel van de ochtend gevuld met een  podiumdiscussie met als thema ‘Grenzgänger’’. Naast enkele politieke vertegenwoordigers en leerlingen van het Carolus-Magnus-Gymnasium, namen ook Ryan Aretz (H2d), Lynn Weegels (H2c) en Wouter Breuer (H2d) op een waardige wijze namens het Eijkhagen deel aan dit interessante onderdeel. De internationaliseringsactiviteit werd afgesloten met een uitgebreid bezoek aan de Duits-Nederlandse kunstexpositie, het Europacafé en diverse workshops, die in het teken stonden van deze feestelijke dag. Een vervolg zal plaatsvinden op woensdag 8 juni, als het Eijkhagen de organisatie van de Europadag op zich neemt en hier leerlingen van het Carolus-Magnus-Gymnasium bij betrekt. Meer foto's kijk hier.

 Berlijn 2016

Op dinsdag 19 april vertrokken mevrouw Schoonderbeek, mevrouw Ortmans, mevrouw Klaas, meneer Kreijen, meneer Stevens, meneer Kohl en meneer Wiesen met een groep van 83 leerlingen naar Berlijn. De eerste stop was meteen de oude grensovergang tussen West- en Oost-Duitsland.

Na het installeren in de kamers en het avondeten stond voor alle vier de groepen een avondwandeling dwars door het centrum op het programma. De dagen erna kon de groep genieten van het heerlijke weer in Berlijn en van rondleidingen in de Berliner Dom, het Joods Museum en de Stasi-gevangenis Hohenschönhausen. Ook hebben de leerlingen nog een speurtocht gehad bij de Kurfürstendamm en de Gedächtniskirche, waarbij ze een selfie moesten maken met het meest bizarre product dat ze konden vinden in het KaDeWe (Kaufhaus des Westens). De laatste dag was voor bezinning in het voormalige concentratiekamp Buchenwald en dat laat, elke keer weer, een behoorlijke indruk achter bij de leerlingen en docenten. 

Paris – 2ième épisode

Marlies Graus, Femke Kettenis, Huub Smeets en Rik Schrijen zijn in de week voor meivakantie met leerlingen in Parijs geweest. Hieronder het verslag van Marlies.

‘Van dinsdag 19 tot en met vrijdag 22 april zijn we voor de tweede keer met leerlingen uit 4 havo en 5 vwo naar Parijs geweest. De groep telde 49 leerlingen en vier begeleiders: Femke Kettenis, Huub Smeets, Rik Schrijen (ter vervanging van Daan Schoenmakers, die helaas vanwege persoonlijke omstandigheden niet mee kon) en Marlies Graus. De weergoden waren ons weer goed gezind met een top van 22 graden Celsius op donderdag! Het was een uitdaging om je met de totale groep per metro te verplaatsen in het hectische Parijs, maar dankzij onze oplettende leerlingen - die in korte tijd een zeer hechte groep werd - is het prima verlopen en zijn we niemand kwijtgeraakt. Ondanks alle verscherpte controles en fouilleersessies hebben we redelijk relaxed de Opéra bezocht, de Arc de Triomphe beklommen en genoten van het schitterende uitzicht over de stad, het mondaine warenhuis Lafayette bezocht en gewinkeld op de Champs-Elysées en in Les Halles, gedineerd in Franse restaurants en op terrasjes gezeten, het Musée du Louvre ontdekt, met uitzicht op de Eiffeltoren in het zonnetje gelegen, het Stade de France bezocht, Centre Pompidou, Sacré Coeur en Place du Tertre verkend, de stad bij avond bekeken vanaf les Bateaux Mouches en zelfs een bezoek gebracht aan het riool (les Égouts) met bijbehorende geurimpressie. Teveel om op te noemen, de dagen waren meer dan gevuld (de nachten kort..) en de leerlingen waren zeer enthousiast, tevreden en onder de indruk! Kortom, een zeer geslaagde, goed verlopen reis die er zeker toe heeft bijgedragen onze leerlingen bijzondere indrukken op te laten doen op zowel cultureel als op sociaal-maatschappelijk gebied!’

Zweden, winnaar Europa dag 2016

Zoals elk jaar werd ook dit jaar de EU op Eijkhagen georganiseerd. Het was dit jaar voor het eerst een echt internationaal gebeuren. 26 Europese landen werden vertegenwoordigd door 20 groepen van V2a, V2b, V2c, twee groepen van het Carolus Magnus Gymnasium uit Übach-Palenberg, Duitsland en vier groepen van de Joyce Frankland Academy uit Newport, Engeland. 

Alle groepen hadden vooraf hun best gedaan op informatie te zoeken over de geschiedenis, de economie, de geografie en over algemene zaken over een van de Europese landen. Daarna volgde een verwerkingsopdracht voor diverse vakken. Alle resultaten waren op de EU dag te zien in de stands die de leerlingen hadden gemaakt voor hun land. Kosten nog moeite werden gespaard. Er werd ook dit jaar heel veel typische gerechten en drankjes van de diverse landen uitgedeeld. België had verse friet, Duitsland deelde pretzels uit, Italië had prosciutto en er was nog veel meer lekkers te vinden. Vooraf was al bekend gemaakt dat de eerste prijs een 4-daagse reis naar Rome zou zijn. Reden te meer om met geweldig originele stands te komen. De deskundige jury bestond uit docenten, ouders, leerlingen en onderwijsondersteunend personeel en ze waren het er allemaal over eens. Er was één land dat er met kop en schouders bovenuit steeg. Vier leerlingen van V2c vertegenwoordigden het land van IKEA en H&M op een fantastische manier. De stand van Zweden was perfect, er werd veel interessante informatie gegeven en de vier dames bleven zich tot en met de laatste minuut voor 100% inzetten. Rachelle, Lynn, Maxime en Femke waren dan ook de terechte winnaars van de EU dag 2016. De tweede prijs ging naar Portugal en Letland won de derde prijs. Van de zes buitenlandse groepen won Polen. Vier leerlingen van het Carolus Magnus Gymnasium vertegenwoordigden Polen met veel enthousiasme en zij gaven alle bezoekers veel deskundige informatie over het land. De sfeer op deze EU dag was geweldig en we kunnen vaststellen dat het wederom een zeer geslaagde project dag was.

Zie hier een filmpje over de Europadag

Inda-Gymnasium op bezoek bij H2a

Donderdag 16 juni heeft H2a deelgenomen aan het Street Art Heerlen project, dat in samenwerking met het Inda-Gymnasium uit Kornelimünster (een historisch stadje vlakbij Aken) en de Fontys Lerarenopleiding Sittard georganiseerd was. Na aankomst van de Duitse partnerschool in Landgraaf was er eerst een algemene introductie in het OLC. Hierna werden de Nederlands en Duitse deelnemers meteen verdeeld in internationaal getinte groepjes, dit onder leiding van de Fontys studenten. Na enkele ludieke kennismakingsactiviteiten ging het richting Heerlen, alwaar in dezelfde gemengde groepjes de ‘Stadtralley’ - met de verschillende Street Art kunstwerken - werd voltooid. Onderweg moesten de leerlingen samen diverse opdrachten uitvoeren. Eenmaal terug op school werd er met zijn allen de lunch genuttigd, die al klaarstond in de Martinzaal. Hierna gingen de leerlingen in hun eigen groepje wederom aan de slag, deze keer met een Graffiti workshop. De beste resultaten werden na afloop bij de officiële prijsuitreiking beloond met een leuke verrassing.

Hoewel de jonge scholieren van beide locaties nog niet veel taalonderwijs genoten hebben, heeft dit project hen de mogelijkheid geboden actief gebruik te maken van de Nederlandse en de Duitse taal als communicatiemiddel.

De Euregionale samenwerking tussen beide scholen is een vervolg op het Karlsprojekt in Aken van vorig jaar. Uiteraard hopen we volgend schooljaar weer op een goede voortzetting in Kornelimünster zodat het internationale contact behouden blijft c.q. nog eens verstevigd wordt. Tot 2017!